SEO: on-page eller off-page
Vad är SEO?
SEO är en förkortning för search engine optimizer, sökmotoroptimering på svenska. Det är en metod av strategier, teknik och taktik som används för att öka mängden besökare på en webbplats, genom att erhålla en högt uppsatt placering i sökresultaten sidan i en sökmotor som till exempel: Google, Bing och Yahoo. SEO hjälper till att säkerställa att en webbplats är tillgänglig för en sökmotor och förbättrar chanserna, att webbplatsen kommer att hittas av sökmotorn. Det finns olika sorter av optimering och här förklarar vi vad on-page och off-page betyder.
SEO, On-page optimering
Sökmotoroptimering on-page, avser faktorer som påverkar din webbplats eller webbsidas notering i ett naturligt sökresultat. Dessa faktorer styrs av dig eller genom koda på din sida. Exempel på on-page optimering inkluderar faktisk HTML-kod, metataggar, sökordens placering och dess innehåll.
SEO, off-page optimering
Sökmotoroptimering off-page, avser också faktorer som påverkar din webbplats eller webbsidas notering i naturliga sökresultat. Dessa faktorer kontrolleras inte av dig eller kodningen på din sida. Två exempel på off-page optimering innehåller saker som länk popularitet och sidrankning.