SEO 2020

12 bästa SEO-tips inför 2020

 

1. Se över din mobilanpassning & laddningstider

Snabb och mobilvänlig sida är fortfarande lika viktigt som innan, detta har varit ett krav sendan tidiagre och är fortfarande något som många inte ser över. Du kan testa den med Googles verktyg . Din sidas snabbhet och användarvänlighet speglar mycket av hur resultatet i slutändan kommer bli. Få ett snabbt överblick på hur din sida ser ut via page-speed-insight.

2. Se till att din sajt eller webbutik är säker och använder https.

Användandet av ett https-certifikat gör det svårare för någon extern part att komma över information som överförs mellan dig och till exempel en webbutik. Du kan även få en varning av Google i din webbläsare Chrome för webbplatser som inte använder sig av https.

3. Skriv riktigt bra texter till alla produktsidor och innehållssidor.

Man brukar skilja mellan produktsidor och innehållssidor, där en produkttext normalt är betydligt kortare än en innehållstext, som kan få sväva ut och ta mer utrymme. Se till att skriva unika och relevanta produktsidor. Se även till att skriva inspirerande, engagerande, guidande och utbildande innehåll, som kan få ta större plats än en vanlig produkttext och som ger dina besökare en anledning att komma tillbaka oftare och stanna längre på din sida.

4. Skriv en bra och säljande titel för varje sida.

Titel blir allt viktigare när du konkurrerar om sökresultaten, att får användaren att välja just din titel före andra.

5. Säljande metabeskrivning för alla sidor.

Unika metabeskrivningar för alla dina sidor, det kommer öka antalet besökare som väljer att klicka sig vidare till just din sida.

6. Optimerade rubriker

På din sajt har du också ett antal rubriker. Börja med att fokusera på H1:an (huvudrubriken) på alla dina sidor – det kan påverka såväl din ranking i Google som tydligheten för dina besökare när de kommer in på din webbplats.

7. Optimerade bilder

för att lyckas inom SEO behöver man öven optimera bilder. Google och andra sökmotorer uppfattar bilder som en naturlig del av en webbsida och som en viktig komponent för användaren, och gör därför sitt bästa för att tyda bilderna. Dessa kan komma att synas i googles bildsök om med hjälp av olika taggar. ALT tagg är det som beskriver bilden för Google. Sedan kan man även jobba med namngivning, format etc.

8. Gå igenom alla länkar du har idag.

Bland de äldsta rankingfaktorerna är just länkar, dessa kan man se över via SEO-program för att sedan analysera hur historiken ser ut på just din domän.

9. Jobba med med att få nya länkar löpande

Se till att få nya länkar genom att bjuda på relevant och länkvänligt innehåll på din webbplats och genom att aktivt jobba med till exempel outreach. Se även till att löpande uppdatera dina gamla sidor och ditt innehåll, så du alltid har uppdaterat innehåll och ett högt värde för besökarna – det kommer över tid bygga din position som auktoritet inom ditt område, vilket också kommer generera fler länkar.

10. Ompekningar av gamla sidor och felsidor och gör 301 redirects.

Att löpande peka om exempelvis sidor som resulterat i felsidor (s.k 404-sidor), gamla kampanjsidor och sidor med produkter som utgått ur sortimentet, kan du få såväl ökad trafik som ökad länkkraft.

11. Läs på nyheter kring det senaste inom SEO.

läs på om de senaste uppdateringerna kring SEO oavasett om du är nybörjare eller proffs.

Bra webbplatser om SEO är till exempel Moz bloggSearch Engine LandNeil PatelSearch Engine Journal och Yoast blogg. Svenska sajter att följa är exempelvis Brath, Sökmotorkonsult och advisoryab.se.

12. Sökträffar som ej resulterar i klick”0 klick sökningar” eller zero-click searches ökar snabbt 

Det visar sig att cs 50 % av alla sökningar på Google i USA är idag en så kallad zero-click search där den som besöker Google får sitt svar direkt – utan att behöva gå vidare till en annan webbsida. Kikar man så var 49 % av alla sökningar under första kvartalet 2019 i USA zero-click searches och ytterligare 6 % hamnade hos andra webbplatser som kontrolleras av Google.

 

You may also like...